Het studentenleven in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Welleweerd - WaarBenJij.nu Het studentenleven in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Het studentenleven in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Manon

19 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve volgers, het is al weer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb, dus het is weer hoog tijd voor een nieuw verhaal!

Twee weken geleden zijn we begonnen met onze stage. Samen met Wilma loop ik stage op de Renckewitzschool. Ik wist al dat ik in groep 6 (hier klas 4) geplaatst zou worden en had al kennis gemaakt met mijn mentor. Inmiddels heb ik al twee weken stage gelopen en heb ik veel nieuwe indrukken opgedaan. Ik heb een klas van 18 kinderen, waarvan 9 jongens en 9 meisjes. De leeftijden onderling verschillen nogal. Er zitten kinderen in mijn klas die al twee keer zijn blijven zitten en dus al twaalf jaar zijn, terwijl de jongsten nog maar negen zijn.

Het onderwijs is hier heel anders dan in Nederland. De leerkrachten praten hier erg eisend naar de kinderen toe en er is weinig sfeer in de klas. De leerlingen schoppen, slaan en schelden naar elkaar. Ook wordt er meer geschreeuwd door de leerkrachten, maar ik moet zeggen dat dit bij mijn mentor nog wel mee valt. Niet alleen in Suriname zelf, maar ook tijdens het les geven duurt alles erg lang. Soms hebben de leerkrachten zin om even met elkaar te kletsen en dan lopen ze gewoon de klas uit, waardoor de kinderen hun eigen gang gaan en dit nog wel eens uit de hand kan lopen.

Wat betreft de lessen lijkt het veel op het onderwijs van vroeger in Nederland. De methodes en boeken vallen bijna uit elkaar en er is weinig tot geen materiaal aanwezig in de klas. Geld om te kopiëren is er ook niet veel, dus toetsen worden gewoon op het bord (geen digibord zoals in Nederland, maar een krijtbord) geschreven voor de kinderen. Dit moeten ze vervolgens overschrijven en pas daarna kan de toets gemaakt worden. Het klinkt nu waarschijnlijk erg negatief wat ik allemaal vertel, maar ik zie het zelf meer als een uitdaging. Het vergt een stukje creativiteit om je lessen leuk te maken zonder materiaal, dus het is ergens ook wel leuk om zonder al die 'luxe' te leven. Daarnaast heb ik een hele leuke mentor waarmee de samenwerking prima verloopt, dus dat scheelt een hoop! Vorige week maandag heb ik al alleen voor de klas gestaan omdat mijn mentor jarig was en dus met verlof (ja ja, nogmaals: alles kan hier in SU!). Ik vond het erg spannend maar heb daardoor de klas wel meteen goed leren kennen. Maar net zoals in Nederland, testen de kinderen altijd uit hoever ze kunnen gaan.

We hebben ook kennis gemaakt met het nachtleven in Paramaribo, en dat hebben we goed gedaan. Op donderdag Havana, vrijdag Touché en zaterdag Sza Sza Szu: dat is onze 'weekendroutine'. Vorig weekend zijn we mee geweest met de partybus. Een bus met opendak, keiharde muziek en discolichten. Voor nog geen €5,- zijn we 2,5 uur met andere Nederlandse studenten door de straten van Paramaribo gereden. Om 02.00 was het tijd om ons te droppen bij discotheek Touché. Daar hebben we het feestje afgemaakt. Al met al een erg geslaagde avond en dus zeker voor herhaling vatbaar!

De discotheken hier zien er heel anders uit dan in Nederland. Ze zijn groot en heel luxe ingericht. Iedereen gaat alleen maar los en er is dan ook nooit ruzie aan het eind van de avond; zoals in Nederland nogal vaak voorkomt. Er worden allerlei battles gedaan (het doet me soms denken aan Step Up etc.) en dat is echt geweldig om te zien! Tot een bepaalde tijd wordt er alleen maar salsamuziek gedraaid en dan kan je eventueel dansen met een partner. Om hier aan mee te kunnen doen hebben we ons ook maar opgegeven voor de salsalessen, waarvan we er inmiddels al vijf hebben gehad.

Ondertussen zijn mijn oom en tante op 2 februari ook aangekomen. Erg gezellig dus! Ik ben al met ze uit eten geweest en ze wonen hier lekker dichtbij, dus dat is ideaal (dus ook voor jullie Silvia & Albert!).

Inmiddels is de 'kleine' regentijd begonnen in Suriname. Waar ze de naam 'kleine' regentijd vandaan hebben gehaald vraag ik me sterk af. Als het hier regent, regent het hard, heeeel hard! Langzaam verandert Paramaribo dan in Venetië, ontbrekend aan de gondels. Afgelopen zondag op maandag heeft het de hele dag en nacht geregend en was onze Diamantstraat veranderd in de Diamantrivier. Tot ver over onze enkels konden we in het water staan, maar gelukkig was dit gistermorgen (voor stage) al weer wat afgezakt.

Naast stage, de salsa en het Surinaamse stapleven mag het shoppen natuurlijk niet ontbreken. Ik heb zowel m'n kleding- als m'n schoenenkast uitgebreid. Maarja, wat wil je als er een winkelcentrum op de hoek zit en een drie-verdiepingen Steps op vijf minuten fietsen.. Ook hebben we de rest van onze trips gepland. Volgende week woensdag vertrekken we voor vijf dagen naar Curaçao om daar vakantie te vieren. Niet dat we dat niet al genoeg doen, maar oké. We willen daar even genieten van het weer, de stranden, het centrum en gaan misschien nog met dolfijnen zwemmen. Naast deze reis staan er nog drie trips op het programma, kortom: we genieten volop!

Tot zover dit bericht uit het (momenteel) zonnige Paramaribo. Ik houd jullie snel weer op de hoogte!

Liefs, xxxxxxxx


  • 22 Februari 2013 - 13:54

    Merlijn:

    Wat een verschil met de Baron van Dedem, haha. Dat was ook wel te verwachten, maar het lijkt me heel bijzonder om echt mee te maken.

    Veel plezier de komende weken met alle tripjes en uitstapjes!

    Groetjes van Merlijn

  • 24 Februari 2013 - 15:50

    Alie En Jan :

    Dag Manon,

    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt maar ook het verschil van twee onderwijswerelden ervaart. Wat jij over vertelt, onderwijsmethoden en leermiddelen, was hier nog zo heel lang geleden ook niet vreemd.

    We schreven het al eerder, er is een journalist in je verloren gegaan als je het onderwijs trouw blijft.

    Je heb salsalessen genomen, lazen we, maar was boksen of zelfverdediging niet beter geweest bij die schoppende en slaande leerlingen?

    En tenslotte dit nog, heb je de beruchte Desi B. al in het wild gezien? Dat lijkt me echt een gewaar-wording, toch?

    Geniet verder maar lekker, steek veel op en tot de volgende ronde.

    Groeten uit een dikbesneeuwd Ommen

    Alie en Jan


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 18 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1010
Totaal aantal bezoekers 18673

Voorgaande reizen:

23 November 2014 - 14 April 2015

Suriname 2014/2015

26 Januari 2013 - 26 April 2013

Suriname 2013

Landen bezocht: