Mi Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Welleweerd - WaarBenJij.nu Mi Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Welleweerd - WaarBenJij.nu

Mi Switi Sranan

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

28 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve volgers,

Zondagochtend was het dan eindelijk zover, terug naar het land waar mijn hart ligt: Suriname! Om tien uur ’s ochtends ben ik samen met mijn ouders en Nicole vertrokken naar Schiphol, nadat ik thuis nog afscheid had genomen van familie, vrienden en natuurlijk m'n lieve hondje. Na aangekomen te zijn op Schiphol begaven we ons naar vertrekhal 3. Imke en ik hadden die zaterdag al online ingecheckt, dus alleen onze bagage moest nog geseald en ingecheckt worden. Zo gezegd, zo gedaan. Na nog wat gedronken te hebben met de familie van Imke en mij was het tijd om door de douane te gaan. Wederom afscheid nemen, maar nu voor dubbel zo lang.. Een moeilijk moment, maar daarna ook klaar om het grote avontuur aan te gaan.

Nadat we door de douane zijn gegaan ging het allemaal erg snel. We konden direct naar de gate en na de controle konden we ook al boarden. In tegenstelling tot vorig jaar (in verband met de sneeuw), vertrokken we nu wel op tijd. Pluspuntje voor SLM! Tijdens de vlucht heb ik me prima vermaakt; kletsen met Im, kijken naar de Surinamers om ons heen, slapen, filmpje kijken en genieten van culinaire hoogstandjes; dan heb ik het natuurlijk over bami, kip en rijst. Na 9 ½ uur vliegen konden we eindelijk voet zetten op Surinaamse bodem. SURINAME, WE ARE BACK! Daar aangekomen konden we al vrij snel door de douane, en nadat we onze koffers hadden konden we dan eindelijk Wilma tegemoet lopen, die ondertussen al twee maand op ons wacht. Na direct, natuurlijk meegebracht door Wilma, wat borgoe en chillers te hebben genuttigd in de taxi kwamen we thuis aan. Ook hier stond ons een verrassing te wachten, want het was helemaal versierd door Wilma!

Na een drankje op het balkon te hebben gedaan konden we toch wel merken dat we weer terug waren. Wat was het warm! Hallo tropische en plakkerige warmte; wennen.. Het heeft dan ook een tijdje geduurd voor ik in slaap viel. De volgende ochtend hebben we de fietsen gekocht, die Wilma al voor ons had geregeld bij een stichting. Wanneer wij na 5 maanden de fiets niet meer nodig zijn, bepaalt de stichting de waarde van de fiets en dan kopen zij het weer terug. Een goede deal dus! Direct daarna zijn we op de fiets de stad in gegaan. Wat was het weer genieten! Ontzettend leuk om weer terug te gaan naar allerlei oude plekken. Behalve de verbetering van de wegen en de vermeerdering van stoplichten en verkeerswijzers is er niet veel veranderd in het verkeer. Het gefluit, gesis, het rijgedrag van de lokale bevolking en de openstaande putten zijn gewoon gebleven hoor. Welkom terug!

Die avond was het meteen tijd voor een feestje. Want ja, ook daarvoor zijn we natuurlijk in Suriname. Er was Parbo Night. Parbo is het Heineken van Suriname. Gratis entree en drankjes voor €1,50.. daar zeggen wij geen nee tegen! De volgende dag was het Onafhankelijkheidsdag, wederom feest. Helaas hadden we te maken met wat hoofdpijn en vermoeidheid, dus meer dan een potje monopoly hebben we dan ook niet gedaan.

Woensdag zijn we naar de vreemdelingendienst geweest. Dit had niet veel te betekenen. Paspoorten afgeven, 20 minuten wachten en je mag 90 dagen blijven, prima! De rest van het MKV wordt nog aan gewerkt. Het is en blijft Suriname hè.. Geduld, geduld. Verder zijn we deze week op kennismaking geweest bij de Kangoeroeschool. Dit is een particuliere school met zowel voor- als naschoolse opvang. Imke en ik zullen worden ingezet op de naschoolse opvang. Het gaat dan om vijf dagen in de week, van 11.00u tot 17.00u. Prima tijden dus! Vandaag hebben we kennis gemaakt met het team en een rondleiding gehad. Een hele positieve eerste indruk! We voelen ons erg welkom op de school! Ze zijn blij met onze komst. Aanstaande maandag moeten we echt aan de bak.

Voor dit weekend hebben we weinig plannen. Er zal ongetwijfeld gestapt en gechilld worden. Uitslapen zal er wel niet bij zijn, mijn record is ongeveer 8 uur.. dit komt voornamelijk door de zon. En anders word je wel wakker van de baby van de buren, de andere buren die ruzie hebben of een andere buurman die het nodig vindt om van zijn huis een discotheek te maken. Ach.. zo hebben we nog wat aan de dag, toch? Gisteravond hebben we ons eerste avondje stappen alweer gehad: Havana. Wat was het heerlijk om ook daar weer te zijn! De clubs hier zijn toch wel wat anders dan in Nederland.

Kortom: genieten, genieten. Tot zover mijn eerste reisverslag vanuit Switi Sranan. Bedankt voor alle lieve berichtjes en de vele kaartjes. Dit doet me erg goed!

Bigi brasa & bosi vanuit een warm Suriname!

• 29 November 2014 - 13:56

Lotte:

Ga zo door Maan, super om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Zo blijf je toch een beetje bij ons;)
    Dikke kus.

• 29 November 2014 - 16:19

Jos & Tineke:

Hey Manon,

leuk om je verslag te lezen, blijven we op de hoogte van je bezigheden. We zitten bij (o)ma, koffie met oliebollen, heerlijk. Wij hebben de hele week al geen internet, ook geen Wi-Fi bereik, aan de Tolhuisweg. Maar aan het Lodderholt mochten we even computeren. Van ons tweetjes alle liefs en goeds, ook voor Imke.

• 29 November 2014 - 16:41

Oma:

hallo MANON even n. mailtje JOS en TINNEKE zijn net weg ze kwamen even langs
    en hadden oliebollen megenomen waren lekker bedankt voor je mooie verslag
    leukm om zo op de hoogte te blijven het gaat je goed groeten van jos en tinneke
    en ook van mij
    oma

• 29 November 2014 - 19:01

Silvia:

He Manon

Ik heb je gemist gisteren. Moest alles alleen doen.
    Dus je vermaakt je nogal daar. Dat is fijn om te lezen.
    Een leuk verhaal en nu maar wachten op de volgende,,

• 29 November 2014 - 21:12

Je Allerliefste Ouders...:

Hé meis,

wat leuk om weer te lezen! Weer alsof we er zelf bij zijn! :-)
    Zoals verwacht heb je het weer prima naar je zin, super!!
    Ook leuk om te lezen dat je werk ook leuk lijkt te zijn, komt vast goed.!
    Heel veel plezier, geniet er lekker van en zet de boel maar weer goed op z'n kop daar!!

Dikke kus en knuffels!!

• 30 November 2014 - 18:42

Irene :

Hoi, leuk niggie,

jeetje, jij kan snel "schakelen", volop in het feestgedruis en Genieten met een hoofdletter, haha.

Bigi brasa en bosi vanuit een, inmiddels, heel koud Nederland;)

• 03 December 2014 - 11:36

Danielle:

Hee maniii.
    Fa waka?

Heerlijk om je verslag te lezen, alsof ik er weer een klein beetje bij ben.
    Wat een omschakeling he? En super te horen dat je eerste werk indrukken goed zijn.
    Natuurlijk heb ik al het een en ander gehoord over je surinaamse stapavondjes en de rest.
    Je geniet, en dat moet je ook zeker blijven doen.

Ik zie je volgende reisverslag tegemoet en we skypen snel!

Bigi Brasa <3
    x Dani